ֿמושגים בשיווק דיגיטלי

כל הבאזזוורדס של מקדמים

מה זה seo? מה זה ppc? איך להיות ראשונים בגוגל? איך להגיע ללקוחות שמתאימים לי? כמה עולה בניית אתר וכמה עולה קידום אתר?
לאור שאלות רבות שאנו נשאלים לעתים קרובות בנינו עבורכם את המילון לשיווק הדיגיטלי. מורה נבוכים שיסייע לכם להבין מה המשמעות של מושגים בשיווק דיגיטלי.
מושגים אלו יסייעו לכם להבין, מה הכלים שעשויים להיות רלוונטים עבור העסק שלכם וכיצד עליכם להשתמש בהם.

SEO-  Search Engine Optimisation

כשגולש מחפש ביטוי כלשהו באינטרנט ישנן מספר תוצאות. ישנן תוצאות ממומנות (שמישהו שילם עבורן וכתוב ליד שזה ממומן) וישנן תוצאות אורגניות.  seo היא שיטה לקידום מיקומו האורגני של האתר במנועי החיפוש, באסטרטגיה זו  נגרום לאתר להיות מוצג במקום הראשון במילות החיפוש הרלוונטיות.  ישנם מספר גורמים חיוניים שמשפיעים על מיקומו של האתר, כגון: 

– רספוניביות האתר- התאמה למובייל ולדסקטופ

– קישורים פנימיים 

– קישורים חיצוניים

– מבנה טכני

– מעורבות משתמשים

– תוכן

ישנם משתנים נוספים המשפיעים על מיקומו של האתר, אך חשוב לדעת שהעיקרון המנחה הוא חווית המשתמש שבעיני גוגל, ככל שאתר מהיר יותר ומתאים יותר למה שהגולש מחפש כך הוא ידורג במקום גבוה יותר בגוגל. מדובר בתהליך שלעתים לוקח זמן, אך לאחר שמגיעים למקומות גבוהים במנועי החיפוש זה משתלם.

לסיכום, קידום בשיטת ה- seo הוא תהליך, אך משתלם. 

SEM – Search Engine Marketing

שיטת שיווק שמבטאת הגדלת החשיפה במנועי החיפוש במגוון אפיקים שונים. בשיטה זו ננסה להופיע גם בקידום הממומן וגם בקידום האורגני ובכמה מנועי חיפוש. בדרך זו ניתן להגיע לסוגים שונים של לקוחות. פעמים רבות לקוחות שמתמשים בבינג אינם משתמשים בגוגל ולקוחות שיכנסו דרך קידום אורגני לא יכנסו לקידום ממומן (והפוך) בשל כך הערך של כל לקוח הוא משמעותי.

משפך שיוקי- Funnel

 

משפך שיווקי הוא אסטרטגיה ליצירת לקוח חדש שהגיע אלינו באמצעות מודעה (לרוב ממומנת) ולאחר שהוא נגנס למודעה הזו ננסה ליצור את המסלול הנכון על מנת שירכוש את המוצר אותו אנו מציעים. המשפך השיווקי הוא מסלול בו אנו מעבירים את הלקוח הפוטנציאלי מרגע ההתעניינות הראשוני ועד לרכישה. במשפך שבנוי טוב לכל לקוח יהיה מסלול המתאים עבורו ומודעות רלוונטיות אליו.

רימרקטינג  – Remarketing 

כשמו כן הוא, פרסום מחדש. הפרסום יהיה ממוקד לגולשים שהביעו התעניינות במערכת שלנו בעבר (אתר, דף פייסבוק וכדומה). בשיטה זו אנו מטמינים ״pixel״ שמסייע לזהות את הלקוח ו״לעקוב אחריו״. הרימרקטינג מאוד יעיל מכוון שמרגע שגולש מסוים נכנס אלינו פעם אחת, אנו מבינים שכנראה הוא מתעניין במה שיש לנו להציע וכעת עלינו לחזק את המסר השיווקי  ו״להזכיר״ לו שהוא מעוניין במרכולתינו.

PPC- pay per click

שיטת שיווק המתבססת על תשלום לפי הקלקה על המודעה, ״הקליקו המודעה- שילמת, לא הקליקו- לא שילמת״. שיטה זו מצויה במרבית מנועי החיפוש והרשתות החברתיות. אסטרטגיית הפרסום בשיטת הppc משתנה מתחום לתחום והמחיר לרוב מושפע מהתחרות באותו התחום.

 PPV – Pay Per View

תשלום לפי צפיות בסרטוני וידאו אותם אנו מעוניינים לקדם. התשלום עבור הסרטון יתחיל להיגבות מהמפרסם רק לאחר צפייה של הצופה. ההגדרה ל״צפייה״ שונה בין גוגל לפייסבוק. גוגל מגדירים 30 שניות לפחות בעוד פייסבוק מגדירים 3 שניות.

 Cost Per Click – CPC

המחיר להקלקה, המחיר עבור כל הקלקה. (למשל cpc=2, המשמעות היא שהמחיר לקליק הינו 2 שקלים בקמפיין בישראל)

 Cost Per Mille – CPM

המחיר עבור 1000 חשיפות. לפי שיטה זו בעל פעם שיחשפו למודעה 1,000 אנשים יגבה תשלום מהמפרסם. תשלום עבור אלף חשיפות. שיטה זו מאפיינת בעיקר את פייסבוק, אך לא רק.

בשיטה זו המשמעות של מודעה איכותית קריטי, בשל הסיבה שהמפרסם לא משלם עבור ההקלקה אלא עבור החשיפה, גם אם אף לקוח לא הקליק המפרסם ישלם.  

CPA-Cost Per Action

תשלום עבור פעולה אותה מגדיר המפרסם, בשיטה זו יגבה התשלום לפי פעולה אותה מבצע הלקוח. הפעולה יכולה להיות הודעה, מילוי טופס יצירת קשר, רכישה ושיחה.  .

קמפיין – campaign

מסע פרסום שתכליתו להגיע ללקוחות נוספים ולהניעם לפעולה. בדרך כלל הקמפיין אמור ליצור מיקוד ודיוק של הפרסום למשל: ״שרברב בירושלים״ ומהצד השני להכניס תתי הגדרות, למשל: שרברב בקרית משה, שרברב בנחלאות (שכונות בירושלים).

תוכן שיווקי

תוכן שיווקי הוא שם כולל לפעולות אקטיביות שמייצרות עניין אצל הצופה או הקורא של התוכן. תוכן שיווקי ניתן ליצור באמצעות סרטון, מודעה, פוסט ובכל אמצעי שגורם להתעניינות. פעמים רבות התוכן השיווקי הוא אמצעי בדרך להשגת המטרה

הנעה לפעולה / Call To Action

קריאה לפעולה- פעמים רבות ניתן לראות מודעה שבצידה כתוב ״לחץ כאן״, ה״לחץ כאן״ זו הקריאה לפעולה. בדרך כלל מומלץ לעשות את זה בסמוך למודעה או תוכן שמעורר רגש או צורך אצל הלקוח.

ב ״call to action" לרוב משתמשים עם הביטויים הבאים :״לחץ כאן״, ״להרשמה״, ״התקשר״, ״השאר פרטים״ ועוד…

בחירת המילים הנכונות הינה פעולה שדורשת חשיבה והבנה כיצד להניע את הלקוח לפעולה, לבחירת המילים הנכונות ניתן לקרוא מיקרו קופי.

מיקרו קופי- Microcopy

מונח שעוסק בבחירת המילים הנכונות לפוסט הנעה לפעולה, מונח זה הינו חלק מתחום ״חווית המשתמש״. למשל: במקום לרשום: ״הירשם״, ניתן להשתמש במילים ״חזרו אליי״.

חשוב להתאים את המיקרו קופי לקהל היעד ולמודעה. במיקרו קופי הדגש העיקרי הוא להיות ברור ומובן.

חווית משתמש – UX

user experience- חווית המשתמש זה מושג המדבר על החוויה של המשתמש/הצופה במערכת שלנו. ככל שחווית המשתמש טובה יותר, כך הוא ירצה להישאר זמן רב יותר במערכת ולבצע פעולות אליהן המערכת מכוונת. בשנים האחרונות המשקל של חווית המשתמש תופס משקל רב וחברות מוכנות להשקיע סכומי עתק עבור חווית משתמש טובה.

המרה – Conversion

המרה הינה פעולה שהגדרת כיעד מהמערכת והגולש מבצע, כגון: רכישה, חיוג, השארת פרטים, הרשמה לדיוור וכדומה. פעולה זו מעידה על מעורבות במערכת ורצון להשתמש במה שהמערכת מציעה. אחוז המרה גבוה מצביע על ביצועים טובים של המערכת

יחס המרה – Conversion To Rate:

יחס ההמרה מצביע על היחס בין כמות המשתמשים שביצעו פעולה (התקשרו/רכשו/ השאירו פרטים וכדומה) לבין כמות המשתמשים שנכנסו למערכת. למשל, אם נכנסים למודעה שמטרתה השארת פרטים 100 אנשים ו 5 אנשים שהמירו בהצלחה (משאירים פרטים במקרה זה) המשמעות היא שהc.t.r עומד על 5%. הנוסחא למציאת יחס ההמרה היא c/r=יחס ההמרה.

יחס ההמרה הינו אחד המרכיבים החושבים ביותר לעסק ובקידום ממומן יש לו משקל מכריע בציון האיכות שניתן למודעה.

quality score

ציון האיכות שניתן למודעה, מושג זה נפוץ בתחום הקידום הממומן וככל שציון האיכות גבוה יותר כך החשיפה תגדל עבור מחיר נמוך יותר.

החזר השקעה- ROI – Return On Investment

זהו חישוב  שמגיע מעולם הכלכלה אשר מצביע על כדאיות השקעה. ככל שהאר.או.אי גבוה יותר כך כדאיות ההשקעה משתלמת יותר. בעולם השיווק ניתן לבחון את כדאיות ההשקעה ההשקעה בקמפיין דרך זו. לחישוב הroi ישנה נוסחא פשוטה הכנסה- הוצאה למשל, קמפיין שהשקעתי בו 250 שקלים והניב לי הכנסות של 450 שקלים, הroi שלי יהיה 80%.

בדרך זו ניתן לפלח סוגי קמפיינים ולראות אלו קמפיינים הניבו את הרווחיות הגבוהה ביותר

מערכת לניהול לקוחות -CRM


Customer Relationship Management היא מערכת לניהול לקוחות. מערכות crm מסייעות בניהול הלקוחות, פרוייקטים, ניהול משימות וייעול העבודה של העסק. ככל שיש יותר דאתה על הלקוח ניתן יהיה לשפר את הביצועים עבור העסק באמצעות פילוח וניתוח הלקוחות. רוב המערכות עולות כסף אך ישנן מערכות חינמיות וישנן מערכות שמציעות תקופת ניסיון חינמית. 

אווטר

האווטר הוא ניסיון לאפיין את הלקוח אליו אנו רוצים להגיע. לאחר שבנינו אווטר נבצע פעולות ״טירגוט״ שבעזרתן נגיע על קהל היעד המבוקש. 

טירגוט

מגיע מהמילה target (מטרה) ומשמעות הגדרה זו היא סימון קהל יעד. כש״מתרגטים״ ניתן להגיע לקהל יעד שהוא רלוונטי עבור מה שאנו מעוניינים להציע.

חשוב לדעת מה המטרה, על מנת שנגיע אליה

דף נחיתה

דף נחיתה נקרא גם עמוד נחיתה, לרוב הוא מתייחס לעמוד בודד שאמור להביא ליד, מסר מסויים ומטרתו העיקרית היא להגביר המרות. דף נחיתה טוב הוא אחת שהctr שלו יהיה גבוה.

רספונסיביות

רספוניביות- ״תגובתיות״, מונח המגיע מהמילה המבטא את מידת ההתאמה לסוגי מכשירים שונים (טאבלט, מחשב ומובייל). ככל שהרספוניביות תיהיה גבוהה יותר כך האתר יהיה ידידותי יותר למשתמש, דבר שיסב לו יותר הנאה מהאתר. מנועי החיפוש נותנים לרספוניביות משקל משמעותי מכיוון שכיום אנשים רבים משתמשים במובייל ולא רק למחשב. 

בבניית אתר חשוב מאוד שהרספוניביות תיהיה טובה.

אתר תדמית:

אתר תדמית הוא אתר שבא להציג עסק מסויים רק בכדי לבצע היכרות, כרטיס ביקור אינטרנטי. לרוב אתר תדמית ימנה מספר קטן של עמודים -עמוד הבית, מי אנחנו/אודות וצור קשר. 

בלוג

בלוג הוא אתר המכיל תכנים רבים בנושאים שונים ומגוונים. ישנם בלוגים שעוסקים בתחום אחד וישנם בלוגים שמאחדים אליהם מספר נושאים שונים. בתוך כל בלוג ניתן למצוא תתי נושאים שמפרטים על תחום באופן ממוקד יותר. 

למשל, בלוג על ניהול כלכלי עשוי להכיל קטגוריות של כלכלת משפחה: ״כלכלת בית״, ״כמה צריך לחסוך כדי לבנות דירה״, ״איך לחסוך כסף לילד שנולד?״ ובקטגוריה אחרת של השקעות פיננסניות: ״איפה להשקיע את הכסף״?. המטרה של בלוג הוא להביר תוכן לקורא, המלצות לעסק מבלוג טוב עשויות לשפר מאוד את מצבו.

חנות מקוונת- eCommerce

חנות אינטרנטית שתפקידה למכור מוצרים. בתקופת הקורונה החנויות המקוונות העלו את מכירותיהם באחוזים רבים ומגמה זו הולכת וגדלה. 

Google Search Console

סרצ׳ קונסול של גוגל הוא אחד הכלים החשובים והיעלים ביותר לבחינת ביצועי האתר האינטרנט.

לכלי זה ישנם כינויים שונים:

כלי ניהול האתר של גוגל

סרצ’ קונסול של גוגל

גוגל קונסול

 הסרצ׳ קונסול מעניק לנו נתונים בעלי רמת אמינות גבוהה מאוד ובאמצעותו ניתן לראות הקישורים לאתר, אלו מילים הניבו את מספר ההמרות הגבוה ביותר, הגדול ביותר מה הctr, האם האתר נענש בעבר על ידי גוגל ועוד… 

בשונה מכלים אחרים, כלי זה מקבל את נתוניו ישירות מגוגל דבר .

גוגל אנליטיקס

גוגל אנליטיקס היא תוכנה של גוגל אשר בוחנת את ביצועי האתר וכשמה כן היא, מבצעת אנליזיה לאתר.

באמצעות האנליטיקס ניתן להפיק מידע רב כגון: שעות הפעילות העיקריות באתר, משך הזמן שהלקוחות נשארים באתר, אזורם הגאוגרפי, שימושים באתר ועוד. באמצעות המידע המתקבל באנליטיקס ניתן לשפר את ביצועי האתר.

מה ההבדל בין גוגל אנליטיקס לגוגל סרצ׳ קונסול? 

למרות שגם גוגל סרצ׳ קונסול וגם גוגל אנליטיקס נותנים לנו מידע חיוני על האתר, הביצועים והמידע שהם מפיקים שונה. גוגל אנליטיקס מעניק מידע בעיקר על התנועה לאתר, על המשתמשים שמגיעים לאתר- כמות כניסות לעומת זה, גוגל סרצ׳ קונסול נותן מידע לשיפור הקידום האורגני של האתר.  

UTM – Urchin Tracking Module 

מערכת לזיהוי מקור של קישורים, כלומר, מעין טביעת אצבע אשר מסייעת לאנליטיקס לזהות את מקור הפניה. על אף הייתרונות הרבים שיש לגוגל אנליטיקס, יכולת הזיהוי המדויקת של מקור ההגעה לאתר (facebook, outbrain, tabula וכו׳) לוקה בחסר. ה-utm מסייע בבחינת יעילות הפרסום כשהוא מתבצע ממספר מוקדים שונים כמו גם בשיטת  a/b testingמדויק ובדרך זו ניתן לדעת מה הדרך האפקטיבית ביותר להנעת לקוחות לאתר.

A/B Testing

 שיטת שיווק דיגיטלי לבחינת יעילות של מודעה, בשיטה זו מפרסמים מספר מודעות ולאחר שהמודעות פורסמו מבצעים פילוח השוואתי של ביצועי המודעות ובכך ניתן לדעת מה המודעה (או המודעות) שהיו הכי יעילות. לבסוף, המודעה שיחס ההמרה שלה יהיה הגבוה ביותר היא המודעה שנרצה.

אוטומציה

יצירת פעולות אוטומטיות שמתבצעות שתכליתן לייעל את פעולתן של המערכות ולצמצם ״מגע יד אדם״ בעשיית פעולות רבות. בשנים האחרונות תחום האוטומציה תפס תאוצה משמעותית וניתן למצוא פיתרון לכל תהליך שעד לאחרונה היה ארוך ומסורבל. 

צ׳אט בוט

תפקידו של הצ׳ט בוט הוא להחליף כח אדם במתן מענה להודעות של לקוחות. הצ׳אט בוט ישלח הודעות ללקוחות רלבנטיים ואף יגיב אליהם, ממש כמו אדם רגיל, כלומר כמעט כמו אדם רגיל. 

היתרון של הבוט שהוא חוסך זמן עבודה רב, החיסרון שלעתים הלקוח עשוי לחוש שהוא מתכתב עם מכונה.

Zapier

 מערכת שתפקידה לרכז וליצור תהליכים אוטומטים בין מספר אפליקציות שונות. כל משתמש בתוכנה מקבל ״zap״ שאיתו הוא עובד וברגע שמתבצע ה״טריגר״ שרשרת הפעולות מתחילה להתרחש.  ל״zapier״ ישנם יתרונות רבים, הבולטים שבהם:

– משלוח sms ואימייל אוטומטי

– קבלת משוב אוטומטי (באמצעות סקרי שביעות רצון)

– הוספת אנשים לרשימות תפוצה

– שליחת לינקים לדפי סליקה

– לחבר לקוחות/לידים ממערכות שונות כמו גוגל שיטס 

וכמובן לחסוך זמן רב. לאחרונה ישנם מספר תוכנות ש״מתממשקות״ לzapier ובאמצעותם ניתן לשלוח ווצאפ.

ליד- Lead

ליד הוא סלנג שמבטא ״לקוח פוטנציאלי״ שהשאיר את פרטיו ומעוניין ביצירת קשר. ליד יכול להגיע ממערכות שונות ומסוגי מודעות שונים.

ליד כשיר – Qualified Lead

ליד כשיר הינו ביטוי של לקוח פוטנציאלי שהשאיר את פרטיו והוא מתאים לצורכי המפרסם. למשל: ליד כשיר יכול להיות ליד שמכון לנשים מעל לגיל 35 מאזור המרכז, כלומר, אם קיבלנו ליד ממישהי מתחת לגיל 35 מהצפון הליד לא יהיה כשיר. 

ביד- Bidding

ביטוי שמבטא הצעת מחיר בקמפיינים, ה״ביד״ מתייחס לרוב לסכום אותו המפרסם מוכן לשלם. אין זה אומר שזה הסכום שישולם בסופו של דבר. 

אסטרטגיית Pull

שיטה המתייחסת להגעה ללקוח שחיפש אותך או את המוצר שלך.למשל, לקוח שחיפש ״משה כהן ניהול אירועים״ זה לקוח שמעוניין בשירותיו של ״משה כהן אירועים״ וכעת צריך רק לתפוס אותו. לרוב, לקוח כזה יהיה יותר קל לסגירת עסקה וזה לקוח המוגדר ״לקוח חם״.

ישנן קטגורויות מובהקות שנמצאות בתוך אסטרטגייה זו (למשל שירותי חירום), אך לא רק.

אסטרטגיית Push

שיטה המתייחסת למוצר או שירות שהלקוח לא חשב לרכוש, בשונה מאסטרטגיית משיכה, באסטרטגיה זו המשימה לרוב קשה יותר מכיוון שהלקוח לא חיפש את המוצר או את השרות ואנו בעצם ״ממציאים״ לו את הצורך. לקוח כזה יחשב לקוח קר.

גוגל גרנטי- google guarantee

גוגל גרנטי הינה פלטפורמה לבתי עסק בתחומים שנותנים שירותים ללקוחותיהם (שרברבים, מנעולנים וכדומה), פלטפורמה זו אינה פעילה (עדיין) בישראל. תפקידה של פלטפורמה זו להציג בתי עסק לפי טיב השירות שבית העסק מעניק ללקוח ומיקומו של בית העסק מושפע ממספר פרמטרים כגון: מענה לשיחות, ביקורות של לקוחות ואזור הפעילות.
תפקידה של פלטפורמה זו היא לתת אחריות ללקוח שמזמין אנשי מקצוע דרכה, המפרסם באמצעות גוגל גרנטי ידרש לשלם כסף עבור כל שיחה שנכנסת אליו לבית העסק. על מנת להופיע בפלטפורמה זו נדרש לבצע אימות.

כך נראה ה״גוגל גרנטי״

גוגל לעסק שלי- GMB- Google My Business

גוגל לעסק שלי זוהי פלטפורמה שמסייעת ללקוח למצוא עסק באזור בו הוא מעוניין. מערכת זו מבוססת על מיקום גאוגרפי+שביעות רצון הלקוחות. ככל שהלקוחות יהיו יותר מסופקים וישאירו ביקורות (אמינות) וטובות, כך אזור החשיפה יגדל. התהליך של ״בניית מפה״ אינו מורכב, אך בניית מפה איכותית זהו תהליך שעשוי לקחת זמן והבנה טובה של ממשק זה בהחלט עשוי לסייע בקידום המפה.

small_c_popup.png

Let's have a chat

רוצה לקבל עוד מידע איך עזרנו לאחרים לקדם את האתר שלהם?